Платники податків об'єктивно не можуть виконати норми Закону No 2628, який вступає в дію з липня 2019 року та докорінно змінює принципи та систему адміністрування акцизного податку з реалізації пального. Виробники, що є кінцевими споживачами пального, пропонують відтермінування вступу в дію відповідних норм для отримання можливості напрацювання більш якісних спільних (бізнесу, експертів та влади) змін до чинного законодавства. Про це йшлося на круглому столі в УСПП за участі представників парламенту, об'єднань металургів, аграріїв тощо.
Учасники засідання зауважили: закон 2628 - несистемний, наразі немає затверджених та оприлюднених форм для реєстрації платників акцизного податку та акцизних складів, а також інших необхідних нормативних документів. Уряд не прийняв їх і досі. Окрім того, виробникам потрібен час на технічне оснащення та підготовку мережевої інфраструктури для передачі даних про добові обсяги отриманого та реалізованого пального. Запровадження на практиці нового механізму потребує значних інвестицій, матеріальних ресурсів.
"Створення прозорого ринку нафтопродуктів в Україні - питання надактуальне. Зараз 80-85% палива імпортується. Проте такий ринок повинен бути сформований системно і не за рахунок одних споживачів. Сукупність чинників та обставин, які є в законі, призводять до значного ускладнення умов ведення бізнесу та адміністрування акцизного податку, тиску на бізнес за рахунок значних штрафних санкцій у разі невиконання нових правил функціонування (від 1 млн. грн. за не реєстрацію акцизного складу, від 20 тис. грн. – за не обладнання кожного окремого резервуару лічильниками). Відсутність чітких підзаконних актів тим більше ускладнює процес. Так не може бути, закон має бути відтермінований і змінений», – наголосив президент УСПП Анатолій Кінах.
При впровадженні такого механізму порушується один з основних принципів податкового законодавства, а саме - рівність усіх платників перед законом. Для безпосередніх учасників ринку пального - виробників палива, які мають пряме відношення до відтермінування щодо обладнання витратомірами - лічильниками передбачено пільгові умови щодо адміністрування пального у порівнянні із більш жорсткими умовами для кінцевих споживачів пального (введення вже з 01.07.2019).
Присутні вирішили закликати владу підтримати законопроект "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України, щодо покращення адміністрування окремих податків і зборів" (реєстраційний номер 10212 від 09.04.2019 р.), яким, власне, і передбачається відтермінування старту системи адміністрування акцизного податку.
"Ми звертатимемось в РНБО, Верховну Раду, в КМУ, до Президента України, бо законопроект 10212 - це єдино правильне на сьогодні рішення", - говорить віце-президент УСПП Юлія Дроговоз.
Олександр Каленков, президент ОП "Укрметалургпром", повністю підтримує колег: законопроект дискримінаційний по відношенню до кінцевих споживачів, немає підзаконних актів, а тисячі підприємців поставлені перед фактом миттєвої модернізації, не маючи ні кредитних ресурсів, ні часу.
"Приймати законопроект, який не можна виконати вчасно - це створити умови для нечесного перерозподілу ринку, його ручної регуляції, непрозорості. Ми за прозорий ринок нафтопродуктів, але не за рахунок споживачів. До прийняття законопроекту потрібно було врахувати ці моменти, у тому числі - розробити всі необхідні акти", - наголошує він.
Учасники круглого столу закликали парламентарів та урядовців до всебічного аналізу ситуації, предметної аргументації та звернулись із проханням до парламентарів терміново включити проект закону No 10212 до порядку денного та його розгляду.