
Зокрема в рамках проекту «Міський громадський транспорт України», що фінансується за рахунок кредиту ЄІБ, міські ради-бенефіціари можуть застосовувати норму щодо надання 15% знижки до тендерної ціни у разі визначеного рівня локалізації виробництва. Втім, банк наголошує, що така можливість має бути добровільним рішенням міськрад та не може бути закріплена нормативно як обов’язкова.
Раніше УСПП закликав уряд і місцеві адміністрації надавати прозорий та обґрунтований пріоритет в тендерах вітчизняним компаніям і товарам. Експерти ділового союзу проаналізували останні тендери, проведені в Україні за спільним проектом з Європейським інвестбанком. Вони відзначили великий інтерес до українського ринку іноземних компаній з Туреччини, Білорусі, Китаю, Польщі. На практиці останні занижують ціну для участі в українських тендерах, обходячи вітчизняних виробників. Вони можуть собі це дозволити, маючи підтримку власних урядів та кращий доступ до фінансових ресурсів.
При цьому українські посадовці могли б цілком легально передбачити норму щодо надання 15% знижки до тендерної ціни у разі виробництва вагонів з не менше 30% українських матеріалів та комплектуючих. Саме така можливість передбачена пунктом 3.7.9. Керівництва із проведення закупівель Європейського інвестиційного банку. На жаль, вона не застосовується вітчизняними міськими радами – бенефіціарами проекту.
Свої пропозиції УСПП направив на адресу очільника уряду та ключові міністерства.
Мінекономіки, у свою чергу, провело відеонараду із представниками Європейського інвестиційного банку та міст-учасників проекту «Міський громадський транспорт України», на якій обговорили, у тому числі, дане питання.
За інформацією міністерства, деякий прогрес в цьому напрямі є. На сьогодні в рамках проекту підписано 5 контрактів з вітчизняними виробниками рухомого складу на загальну суму 60 млн.євро.
Окрім того, Мінекономіки розробило проект урядової постанови щодо експериментального проекту із закупівель продукції машинобудування з неціновим критерієм оцінки. Такий має впроваджуватись до кінця 2021 року.
В УСПП наголошують, що уряду необхідно більш чітко сформулювати прозору політику підтримки національного виробника. Тоді б така реалізовувалася і в регіонах.
«На фоні кризи українського машинобудування – в основному через брак замовлень і капіталу – держава нарощує імпорт продукції закордонного авіа-, суднопрому, машинобудівної техніки тощо. Незважаючи на неодноразову критику промислово-підприємницької спільноти, урядові структури вчергове оголосили про новий контракт із Францією - цього разу на закупівлю пожежних авто. Загалом же на оновлення підрозділів МВС французькою технікою (пожежна техніка, гелікоптери, патрульні катери) держава заплатить майже 1 мільярд євро. Які створять тисячі робочих місць і поповнять бюджет іншої країни. Вітчизняне вагонобудування минулого року скоротилося на 70%. Масштабної програми для кооперації з вітчизняним товаровиробником уряд не запроваджує, натомість планує закуповувати електропотяги в Південній Кореї та Франції», - наголосили в діловому союзі.
Уряд і місцеві адміністрації мають використовувати всі наявні можливості та механізми локалізації виробництва. Це робочі місця і платоспроможність внутрішнього ринку – підсумували в УСПП.