
Президент Володимир Зеленський підписав законопроект №3739 про локалізацію в машинобудуванні. Закон вступить в силу через півроку, тобто влітку 2022 року.
За локалізацію виробництва у машинобудуванні промислова спільнота виступала давно, системно підтримуючи проходження законопроєкту в парламенті.
На думку представників індустрії, це удосконалить державну політику підтримки місцевого виробництва, принесе додаткове зростання ВВП мінімум на 4%, створить кілька десятків тисяч нових робочих місць.
При цьому в УСПП двояко сприйняли компроміс, на який пішли народні обранці. Щоб обійти стурбованість європейських партнерів, депутати виключили вимогу локалізації для товарів з країн-підписантів угоди GPA, серед яких США та ЄС. Це, нагадаємо, приблизно 50% всього імпорту у машинобудуванні.
Окрім того, норми вводитимуться поступово: на рівні від 10% у 2022 до 40% у 2028 році.
«Відтак, скоригувавши його таким чином, ми отримали напівміри для українських виробників, зменшивши масштаб запланованої ініціативи», - зазначив президент УСПП, голова Національної тристоронньої соціально-економічної ради Анатолій Кінах.
В УСПП виступають за якнайскоріше прийняття підзаконних актів, що унормують механізм локалізації. Також важливо, щоб в рамках міжурядових домовленостей, підписання відповідних міжнародних контрактів відтепер враховувався відповідний закон та відстоювалися інтереси національних виробників.
«Це передбачає пряме посилання на закон та документальну фіксацію рівня локалізації виробництва в Україні, а не усні домовленості про можливість такої», - підсумували в діловому союзі.
При цьому, експерти УСПП вважають, що Україна повинна обговорити із європейськими партнерами інші релевантні шляхи стимулювання національного виробника – конкретні обсяги залучення європейських грантів для модернізації промисловості, «зеленого переходу», збільшення обсягів квот на український експорт в ЄС тощо.
Закон про локалізацію повинен стати лиш першим кроком у прозорій сучасній державній політиці підтримки національного виробника.