Законопроєкт #11416-д: чому підвищення податків не вирішить проблему бюджету — коментар УСПП

Facebook Поділитись
Законопроєкт #11416-д: чому підвищення податків не вирішить проблему бюджету — коментар УСПП

Верховна Рада проголосувала за законопроєкт #11416-д про підвищення податків у першому читанні. Однак, на думку Українського союзу промисловців і підприємців (УСПП), це рішення не призведе до очікуваних економічних результатів без системних змін у бюджетних витратах в бік їх скорочення (де це можливо), програмно-цільових заходів по розвитку економіки та боротьби з корупцією.

"Ми з розумінням ставимося до необхідності збільшення доходів бюджету, але підвищення податків без вирішення таких ключових проблем, як оптимізація витрат на сфери, окрім оборонної, заходів з розвитку економіки і скорочення корупції, матиме негативний вплив на бізнес. Це призведе до закриття підприємств і релокації бізнесу за кордон," — зазначають в УСПП.

Однією з найбільших загроз для економіки є тиск на малий бізнес, який і так перебуває у складній ситуації. УСПП наголошує, що підвищення податків не принесе значних надходжень, але буде ще одним ударом по дрібних підприємцях.

"Всі ці зміни не мають системного характеру, а розрахунки майбутніх прибутків держбюджету є дуже лінійними, вони не включають в себе оцінку впливу таких норм на ділову активність, реакцію субєктів господарювання. Економіка продовжить стискатися. Рішення по наповненню бюджету повинні бути більш системними і слугувати інтересам країни під час війни", — коментують в УСПП.

Основні зауваги:

l  Збільшення навантаження на фонд оплати праці спричинить нову хвилю тінізації зарплат і скорочення робочих місць. Це лише ускладнить проблеми з працевлаштуванням і призведе до подальшої втрати робочих рук, яких і так бракує.

l  Підвищення податків на паливо збільшить витрати на АЗС, що відобразиться на вартості пального і негативно вплине на всі сектори економіки.

l  Бізнес розуміє необхідність збільшення податків, але тут запроваджуються, по суті, абсолютно нові податки,  нові бази оподаткування, це йде в порушення законодавства.  Під назвою військового збору запроваджується інший податок для малого бізнесу, що не передбачено податковим законодовством.

l  Відсутність прогнозованості. Загалом такі масштабні податкові зміни повинні прийматися до 1 липня, а вступати в силу з 1 січня наступного року. Це адаптаційний період, необхідний підприєцям, бухгалтерії для того, щоб вивірити та налагодити всі процеси, включно із звітністю, закласти у бізнес-плани зростання навантаження на фонд оплати праці і т.д.

l  Ще одним серйозним зауваженням є намір запровадження змін заднім числом (з 1 жовтня), що порушує конституційні норми України.

"Закон зворотної сили не має, окрім випадків, коли мова йде про покращення або преференції для фізичних осіб. Тому таке впровадження є порушенням Конституції",розповідає віце-президентка ділового союзу Юлія Дроговоз.

До прикладу, передбачений в законопроєкті податок з АЗС, на який бізнес повинен відреагувати вже з 1 жовтня, не чекаючи впровадження закону. Відтак, зміни в ціновій політиці ми побачимо вже з початку наступного місяця.

l  Потрібен громадський контроль за використанням зібраних з нових податків коштів  за призначенням — на оборону та ЗСУ.  Підприємці готові підтримувати військові потреби, але вони хочуть бачити гарантії, що зібрані кошти будуть використані ефективно.

"Бізнес своїм коштом допомагає ЗСУ - як від початку АТО, так і повномасштабної війни з рф. Товари і послуги підприємці часто передають повністю безкоштовно для потреб оборони, а також донатять великі суми, організовують збори і т.д. Підприємництво згодне збільшувати витрати на оборону. Але коли немає контролю, чи збільшені податки стовідсотково підуть на ці цілі, важко очікувати довіри", — резюмують в УСПП.

Нагадаємо основні положення законопроєкту:

- Підвищення військового збору з 1,5% до 5%;

- Збільшення податків для ФОП І та ІІ груп;

- Авансові платежі на АЗС;

- 1% для ФОП ІІІ групи;

- 25% податку на прибуток фінансових установ;

- Помісячна звітність ПДФО (для економічного бронювання);

- 50% податок на прибуток банків у 2024 році.

Раніше бізнес виступав за доопрацювання цього законопроєкту із врахуванням пропозицій підприємців, промисловців та експертів ділових асоціацій. Документ також розглядався на за засіданні Антикризового штабу стійкості економіки в умовах воєнного стану, рекомендації якого були надані Кабміну та парламенту.

Наразі позиція УСПП та Антикризового штабу залишається незмінною: потрібно доопрацювати законопроєкт, а також презентувати громадськості та затвердити план оптимізації витрат бюджету, План дій КМУ, у тому числі - і на 2025 рік.

Також необхідне посилення боротьби із корупцією та жорстка відповідальність для чиновників, які задіяні в різноманітних схемах. Наразі ж багато одіозних депутатів та інших посадовців, які підозрюються в корупції, якимсь чином змогли вільно покинути Україну і ці випадки непоодинокі. Це підриває довіру суспільства і міжнародних партнерів України.