В Україні добігає кінця запас міцності в таких інфраструктурних сферах, як система житлово-комунального господарства, міський транспорт, рухомий склад Укрзалізниці, Дніпровський каскад ГЕС тощо. Зношеність основних фондів складає в цих галузях 70%, а то й більше. Свідчення тому – надзвичайні події, які все частіше трапляються в містах та несуть як втрати здоров’я і навіть життя людей, та і знищення майна та ресурсів. Одна з таких подій відбулася вчора в районі Позняків в столиці країни, коли вибухом була зруйнована велика частина житлового будинку, що призвело к загибелі декількох мешканців.
«Висловлюємо глибокі співчуття постраждалим, їх сім’ям, людям, які раптово втратили житло і майно. Однак всім зрозуміло, що ця подія має стати предметом для широкого обговорення та подальшої ефективної антикризової діяльності у влади міста та країни, що експлуатувати застарілий житловий фонд з його «первісною» інфраструктурою більше не можна, треба негайно займатися оновленням і модернізацією, як і інших багатьох сфер. Певна річ, для цього потрібні як загальнодержавна програма розвитку економіки, так і окремі інфраструктурні програми. Тут мають бути передбачені терміни, фінансування, виконавці, відповідальність, і за таку роботу необхідно братися негайно – більш не можна чекати, що все само собою уладнається», – переконаний президент УСПП, голова Антикризової ради громадських організацій Анатолій Кінах.
Він наголосив, що кризовий час як раз для таких сфер може перетворитися з точки руйнації до точки зростання. Ми спостерігаємо падіння кон’юнктури продукції ГМК на світових ринках, і вітчизняні металургійні заводи вже переживають спад. Але якщо вітчизняний металопродукт спрямувати на внутрішній ринок, можна здійснити масштабні інфраструктурні програми під егідою держави – модернізацію старих будинків, ліфтів, всього житлово-комунального господарства, енергетичної інфраструктури, дорожнє будівництво. Такі програми потребують великої кількості робочих рук та дадуть значний економічний ефект. Таким шляхом рухалось в кризові часи багато країн, і через заходи державного протекціонізму, запровадження механізмів державно-приватного партнерства, політику зниження фіскального тиску та відмови від зайвого адміністрування, вирішення проблеми доступу виробників до кредитних ресурсів, переорієнтацію системи державних закупівель на національного товаровиробника такі програми виявлялися дуже успішними.
Притчей во язицех стала зношеність рухомого складу Укрзалізниці. Однак в Україні є кілька підприємств (Крюківський вагонобудівний завод, Дніпровський електровозобудівний завод тощо), які здатні виробляти продукцію транспортного машинобудування (локомотиви, швидкісні потяги, пасажирські та вантажні вагони різних типів). Уряд має сформувати план відродження УЗ, а потім задіяти програми імпортозаміщення, локалізації високого рівня.
«Якщо можновладці «включать» державний патріотизм, якщо в країні за механізмами сучасного державного протекціонізму будуть розроблені і втілені в життя програми відродження ЖКГ, оновлення Укрзалізниці та інші, нам вдасться привести в порядок зношену інфраструктуру, завантажити замовленнями вітчизняні заводи і забезпечити тисячі людей сучасними робочими місцями. Тільки братися за таку роботу треба негайно, щоб запобігти в подальшому таким подіям, що трапилася на Позняках», – наголосив лідер ділової спільноти.
Він висловив впевненість, що в даному випадку держава виконає свій прямий обов’язок – максимально допоможе постраждалим, не залишить їх в біді наодинці.