Завдяки позиції бізнесу, ріст тарифів в УЗ поставили на паузу: за цим має відбутися модернізація

Facebook Поділитись
Завдяки позиції бізнесу, ріст тарифів в УЗ поставили на паузу: за цим має відбутися модернізація

У лютому 2025 року УЗ планувала підвищити тарифи ще на 37%, що стало б черговим ударом по бізнесу після вже здійсненого зростання тарифів на 70%. Завдяки активному діалогу УСПП та інших ділових асоціацій із керівництвом залізниці рішення поки що не буде ухвалене, і з 1 лютого підвищення не набуде чинності.

Про це повідомив президент Українського союзу промисловців і підприємців Анатолій Кінах на засіданні Антикризового штабу стійкості економіки в умовах воєнного стану та  УСПП. Захід зібрав представників бізнес-асоціацій, експертів транспортної галузі, депутатів, а також міжнародних партнерів, які зацікавлені у відновленні української інфраструктури.

“Всі ми працюємо в умовах війни і обумовлених нею викликів і втрат. Але кожне рішення, що стосується митної, податкової, тарифної політики має бути економічно обґрунтованим та з прогнозом наслідків. Ми і далі вестимемо діалог з УЗ, тим паче, що мова має йти не просто про тарифи, але й про серйозну трансформацію всієї транспортної інфраструктури України, включаючи Укрзалізницю”, - зауважив президент УСПП.

Представники бізнесу наголосили: тарифи не можуть змінюватися без економічного аналізу та прогнозування наслідків. Особливо це стосується експортоорієнтованих галузей, таких як аграрний сектор (АПК) та гірничо-металургійний комплекс (ГМК). Високі тарифи скорочують прибутковість підприємств, знижують конкурентоспроможність українських товарів на міжнародному ринку та загрожують падінням обсягів вантажоперевезень. 

До слова, аналітики S&P також відзначають у своєму дослідженні, що збільшення тарифів у 2025 році потенційно покращить фінансовий стан УЗ, але також може ще більше зменшити обсяг перевезень. Це, очевидно, матиме довгострокові негативні наслідки.

Учасники засідання підкреслили, що реформування УЗ залишається невирішеним питанням. 

"На жаль, поки що відбувається лише “гасіння пожеж”, тобто проблемних питань, а не системні перетворення. Монополізм обмежує розвиток ринку, а залучення приватного капіталу до залізничної галузі могло б стати виходом із кризи", – зазначили експерти.

Президент Асоціації "Залізничні перевізники України" Сергій Ненько наголосив, що бізнес готовий стати рушійною силою реформ. Вже створена ініціативна група з підготовки проєкту моделі ринку залізничних перевезень, для реалізації якого планується залучення американських та європейських інвесторів.

УСПП підтримує ці ініціативи та разом із Асоціацією працює над створенням довгострокової стратегії модернізації УЗ. У жовтні 2024 року сторони підписали меморандум про співпрацю. Крім того, у квітні у Вашингтоні ними буде представлено конкретні проєкти відновлення транспортної інфраструктури, зокрема залізничної. На заході очікується участь представників Світового банку та інших міжнародних фінансових організацій.

Як повідомив президент Анатолій Кінах, найближчим часом планується створення Комітету експертів для системного підходу до модернізації залізничної галузі. Його завданням стане розробка стратегій розвитку, пошук фінансування, впровадження державно-приватного партнерства та забезпечення сталого функціонування УЗ.

"Наше завдання – на основі ініціатив бізнесу та партнерства з державою інтегрувати транспортну інфраструктуру до довгострокової національної стратегії відновлення", – підкреслив президент УСПП.

Ситуація в УЗ залишається складною. Бізнес закликає до комплексного реформування залізничного транспорту, залучення приватних інвестицій та створення ефективної моделі управління. Очікується, що ініціативи УСПП, Асоціації залізничних перевізників та міжнародних партнерів зможуть закласти основу для сучасної, конкурентоспроможної транспортної інфраструктури України.