Вилучення запропонованих раніше норм, які передбачають запровадження обліку витрат та РРО для фізичних осіб – підприємців, які сплачують єдиний податок, обмеження застосування спрощеної системи оподаткування для операцій з дорогоцінними металами та дорогоцінним камінням – є єдиним позитивним моментом податкових новацій уряду. Так вважає голова Комісії УСПП з питань економічної політики Юлія Дроговоз.
Натомість всі інші новації, зокрема збільшення ставок податків та зборів, розширення бази оподаткування з податку на нерухомість, податку на доходи з фізичних осіб, ПДВ, передбачені проектом закону «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні», викликають значне занепокоєння в промислово-підприємницьких колах.
Так, проектом документу для цілей оподаткування ПДФО передбачається розширена база оподаткування за рахунок скасування звільнення до 1 січня 2015 року від оподаткування процентів (якщо сума процентів перевищує 17-ти кратний розмір прожиткового мінімуму) і дивідендів, які пропонується оподатковувати за загальними ставками. Крім цього, розширені основні ставки ПДФО шляхом запровадження прогресивної шкали. Ставки податку в залежності від розміру доходів передбачається оподатковувати в розмірі 15% (якщо доходи не перевищують 10-ти кратний розмір прожиткового мінімуму), 17% (до суми перевищення доходів в межах діапазону від 10 до 17 розмірів прожиткових мінімумів), 20% (до суми перевищення в межах діапазону від 17 до 33 розмірів прожиткових мінімумів), 25% (до суми перевищення від 33 до 66 розмірів прожиткових мінімумів), 30% (до суми перевищення понад 66 розмірів прожиткових мінімумів). Таким чином, отримані фізичною особою заробітна плата, додаткові блага, проценти/дивіденди будуть сумарно оподатковуватись в залежності від загальної суми загальних доходів за прогресивною шкалою. Податковими агентами при оподаткуванні процентів і дивідендів є фізичні особи.
«Внаслідок запропонованого порядку оподаткування доходів фізичних осіб, в тому числі процентів та дивідендів, буде значно ускладнено адміністрування податку, обов’язок декларування фізичною особою своїх доходів, отриманих з різних джерел, буде поширений на більшу кількість фізичних осіб, а тайна банківських вкладів – розкрита», - вважає Ю.Дроговоз.
Разом з тим, для цілей оподаткування ПДВ представленим законопроектом пропонується скасування пільги на операції з першого постачання лікарських засобів, для яких запроваджується ставка ПДВ в розмірі 7%, що буде мати наслідки соціального характеру. Крім цього, розширюється база оподаткування з вартості міжнародних поштових відправлень, експрес-відправлень шляхом зниження неоподатковуваної суми з 300 до 150 євро.
На думку експерта, збільшення ставок акцизів на цілий ряд товарів необґрунтовано збільшить податкове навантаження на бізнес та призведе до подорожчання цін на внутрішньому ринку для населення. Зокрема, підвищення ставок на цілий ряд підакцизних товарів (з урахуванням щорічного їх підвищення) здатне спровокувати погіршення фінансового стану їх виробників та подальше критичне падіння обсягів продажів. Виходячи з цього, законодавчі ініціативи, запропоновані КМУ, призведуть до зменшення надходжень в бюджет інших податків, переконана Юлія Дроговоз.
Запровадження ж єдиної підвищеної ставки акцизного податку на дизпаливо може стати наслідком подорожчання послуг вантажних перевізників та збільшення собівартості товарів або збільшення витрат на збут всіх споживачів таких послуг. При цьому запровадження єдиної ставки без урахування якісного складу дизпалива обумовить завезення на внутрішній ринок низькоякісного палива.
Законодавча ініціатива уряду також передбачає розширення бази оподаткування з податку на нерухомість шляхом включення в базу оподаткування не житлової площі житлової нерухомості, а загальної її площі.
Кожне інше підвищення ставок податків та зборів, запровадження збору на купівлю іноземної валюти як в безготівковій, так і в готівковій формі безпосередньо торкнеться населення, зокрема, зростанням цін на товари, вироблені з імпортної сировини, та послуги, наприклад, мобільного зв’язку та Інтернету.
«Законодавчі ініціативи в реформуванні податкової системи, які вже знайшли своє відображення в проекті змін до бюджету-2014, не сприятимуть запобіганню фінансової катастрофи, а навпаки, поглиблять негативні тенденції фінансово-економічної ситуації країни. Про створення передумов для економічного зростання в Україні взагалі не йде мова», - переконана голова Комісії УСПП з питань економічної політики Юлія Дроговоз.