Ділова громада УСПП звернулася до Президента та Прем’єр-міністра України з пропозиціями до 1 січня 2015 року внести зміни до Податкового кодексу України щодо реформи адміністрування податку на додану вартість.
«Хоча головна мета нещодавно прийнятих змін – унеможливити створення будь-якого фіктивного чи неоплаченого податкового кредиту, що загалом має позитивну мету уникнення втручання людського фактора в адміністрування, викорінення зловживань, фахівці та експерти УСПП, Економічної ради громадських організацій, галузевих асоціацій та організацій роботодавців звертають увагу на інше. Вони переконані, що в запропонованому вигляді реформа адміністрування ПДВ не призведе до полегшення умов ведення бізнесу та економічного зростання», – наголошує президент УСПП Анатолій Кінах.
В листі йдеться, що в окремих випадках платники будуть змушені відволікати грошові кошти на поповнення спецрахунку на повну суму податкових зобов’язань з ПДВ. Також експерти звертають увагу на відсутність можливості повернути кошти із спеціального рахунку на поточний рахунок платників податку, навіть якщо кошти перераховані помилково або є надміру сплаченими, а також на відсутність чіткого механізму бюджетного відшкодування податку, строків відшкодування.
Вельми сумнівною є норма, згідно з якою право на автоматичне відшкодування отримають експортери та платники, які здійснили капітальні інвестиції на суму не менше ніж 3 млн. грн., що виключає можливість для автоматичного відшкодування середнім або малим платникам. Водночас фахівці вказують, що позитивом цієї норми є виключення з переліку вимоги щодо розміру середньої заробітної плати.
Створюється проблема через те, що у січні 2015 року у зв’язку з відсутністю перехідного періоду на платників податку ляже подвійне навантаження - платники змушені будуть оплачувати податкові зобов’язання грудня 2014 року і податкові зобов’язання січня 2015 року.
Одне з головних зауважень економістів стосується норми, яка вказує, що при поданні уточнюючих розрахунків з ПДВ з 1 січня 2015 року за податкові періоди, що передують цій даті, виникатимуть проблеми із включенням до складу податкового кредиту податкових накладних, отриманих від постачальників за попередні податкові періоди, але не врахованих в таких попередніх періодах.
Необґрунтованим є й скасування права платника податку подати скаргу на свого постачальника у разі, якщо виписана останнім податкова накладна має помилки.
Таким чином, переконані в УСПП, замість реальної боротьби з податковими ямами бізнес з 1 січня 2015 року може отримати додатковий механізм тиску. Експерти УСПП пропонують такі кроки для вдосконалення реформи адміністрування ПДВ: включення у формулу розрахунку суми, на яку дозволяється виписувати податкові накладні, суми бюджетного відшкодування, заявлених в рахунок майбутніх платежів станом на 1 січня 2015 року, і підтверджених перевірками; надання можливості повернення або відшкодування сум податку із спецрахунку на поточний рахунок платника за відповідною заявою платника.
Також, на думку експертів, варто надати платнику податків можливості в рамках системи електронного адміністрування самостійно виправляти помилки, зокрема збільшувати податковий кредит за податковими накладними попередніх періодів, не врахованих у таких попередніх періодах.
Представники ділової спільноти мають надію, що їхні зауваження будуть враховані, а в урядову концепцію внесені відповідні зміни, оскільки у нинішньому вигляді вона не призведе до суттєвого полегшення умов ведення бізнесу та економічного зростання в Україні. Ще раз наголошено, що бізнес сподівається на плідне та широке обговорення таких серйозних податкових новацій в колі підприємців та експертів ще до того, як вони стануть законопроектами, а тим паче - законами України.