Серед галузей, які зазнали найнещаднішого вдару від економічної кризи, знаходиться автомобілебудування. За січень-серпень 2015р. порівняно з аналогічним періодом минулого року виробництво автотранспортних засобів впало на 83 %, з 24850 шт. до 4218 шт. Виробництво легкових автомобілів за цей час скоротилося на 87% і зменшилось з 23093 шт. до 2914 шт. Якщо аналізувати результати лише серпня, то в 2014 році було зроблено 189 автомобілів, нині – нуль. Зрозуміло, в якому стін знаходяться зараз заводи автомобілебудування, які потерпають від відсутності замовлень в тому числі на внутрішньому ринку, скорочення виробництва, проблем з виплатою зарплат, жорсткою необхідністю вивільняти людей тощо. Нині на грані зникнення знаходиться ціла галузь, і цього не можна допустити – її треба врятувати. Такою є позиція Антикризової ради громадських організацій, УСПП.
«Автомобілебудування є сферою, яка виробляє продукцію з високою доданою вартістю, сповна використовує сучасні інноваційні технології. Одне робоче місце в цій сфері забезпечує 7-8 робочих місць з коопераційних зв’язків. Усі розвинуті країни світу намагаються докласти зусиль з виробництва кращого власного авто – Німеччина, США, Японія, Корея, Китай, використовуючи для цього сучасні заходи державного протекціонізму. Держава, яка не допомагає промисловості, доводить справу до початку процесів деіндустріалізації, за законами економіки поступово перетворюється в сировинний придаток та постачальника дешевої робочої сили для інших, розвинутих країн», – переконаний президент УСПП Анатолій Кінах.
Як таке, що суперечить вітчизняним економічним інтересам, йде врозріз з завданням розвивати власну промисловість, він прокоментував нещодавнє рішення Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі дострокового скасування спецзаходів щодо імпорту в Україну легкових автомобілів незалежно від країни походження та експорту. Як відомо, мита були введені в березні 2013 р. на три роки. Рішення про скасування датовано 30 вересня 2015р.
«Особливе обурення викликає мотивація Міжвідомчої комісії – скасування спеціальних мит на імпорт автомобілів нібито «потребують національні інтереси України». Національні інтереси потребують не збільшення на внутрішньому ринку різноманітного імпорту, а розвиток власного виробництва, його максимальної підтримки. Ми чекаємо від уряду прискореної адаптації економіки до впровадження європейських стандартів, рішень КМУ та НБУ щодо доступу виробників до кредитних ресурсів (нині облікова ставка НБУ – 27%), сприятливої податкової політики, лобіювання вітчизняного експорту, якій має швидко переорієнтуватися у зв’язку з втратою східних ринків та інші», – наголошує Анатолій Кінах.
Асоціація «УкрАвтоПром» в листі до УСПП зазначає, що тимчасові спецзаходи мали позитивний вплив на національне виробництво легкових авто, допомогли збільшити частку продукції вітчизняних підприємств на внутрішньому ринку з 11% до 32%. Однак вже з 2014 р., дотримуючись правил СОТ, Україна щорічно лібералізовувала спецзаходи. Якщо в 2013р. спецмито на імпорт для авто з обсягом двигуна 1000-1500 куб. см складало 6,46%, то в 2014р. вона стало 4,31%, в 2015 – 2,15%.
Спостерігаючи таку поступливість України, уряд Японії подав скаргу – нібито українська сторона не має достатніх підстав для введення спецмита, оскільки імпорт автомобілів не являє серйозні загрози вітчизняному автопрому. Орган з вирішення спорів СОТ підтримав Японію та рекомендував 26 червня 2015р. скасувати спецмита. «Замість того щоб подати апеляцію щодо таких рекомендацій, Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі України встановила, що національні інтереси вимагають без заперечень виконати рекомендації, які по суті захищають позицію інших країн. На наш погляд, влада має докладати максимум зусиль, щоб створити власному виробникові кращі умови, підвищити його конкурентоспроможність. Заходи, які спрямовані проти вітчизняного виробника і підтримають закордонного, містять шкоду українській економіці, свідчать про неповагу до власної промисловості. Це є серйозне порушення національних інтересів, яке не має нічого спільного з ефективною та професійною державною промисловою та експортно-імпортною політикою, а є просто спробою «плисти за течією» міцних міжнародних гравців», – переконаний А.Кінах.
В УСПП вважають, що завданням уряду є прискорене створення стимулів для модернізації вітчизняної економіки, максимальне сприяння зростанню конкурентоспроможності українського продукту на внутрішньому та зовнішньому ринках та вимагають негайно вжити заходів для запобігання поглиблення системної кризи в автобудівному комплексі України.