
Вітчизняна автомобілебудівна галузь занурилась в глибоку кризу – виробничі показники катастрофічно падають ще з початку року. Загальні обсяги випуску автотранспортних засобів скоротилися за цей період на 83%, а по деяких пунктах вони сягають і 100% – так, у серпні Україною не було випущено жодної легкової автівки. Серед причин такого стану виробники називають брак стимулів для виробництва продукції, в тому числі і на внутрішньому ринку: безпрецедентне падіння платоспроможності громадян, відсутність доступу до кредитних ресурсів, програм імпортозаміщення та локалізації виробництва. В Антикризовій раді громадських організацій, УСПП переконані: якщо залишити автобудування без сучасної промислової політики, галузь можна втратити.
«Ми вкрай стурбовані ознаками деіндустріалізації, які проявляються не лише в тому, що в державі зупиняються окремі заводи, а і в тому, що під загрозою зникнення опинилися цілі галузі. Це ракетно-космічна сфера, транспортне машинобудування та виробництво автомобілів. Ці сфери давно чекають на державне втручання: заходи з зростання платоспроможності внутрішнього ринку, цілеспрямованої державної допомоги виробникам українських автомобілів, впровадження потужних програм імпортозаміщення, локалізації виробництв, які дадуть можливість збирати на наших заводах кращі світові марки», – наголошує голова Антикризової ради громадських організацій, президент УСПП Анатолій Кінах.
Про це йдеться і в Антикризовій програмі спільних дій влади та бізнесу, яку розробила та направила очільникам держави Антикризова рада громадських організацій. Зокрема, промисловці та підприємці наголошують, що для успішного перезапуску системи вітчизняного автовиробництва потрібна відповідна державна стратегія, де будуть збалансовані взаємні зобов’язання автовиробників і держави. Держава має всіляко сприяти находженню інвестицій в модернізацію промислових потужностей, встановленню ефективної податкової політиці, лобіюванню національного машинобудівного експорту (страхуванню експорту, компенсації частці кредитних витрат), доступу виробників до кредитних ресурсів (наразі облікова ставка НБУ становить 22%) тощо.
В УСПП підтримують введення на певний період конкретних захисних заходів та обурюються з приводу нещодавнього скасування Міжвідомчою комісією з міжнародної торгівлі спецмита на легкові авто.
«Скасування мита суперечить національним інтересам нашої держави, адже принесе користь кому завгодно, лише не вітчизняному виробнику і економіці країни. Промисловці вже втратили східні ринки, а тому такий крок для багатьох із них може стати нездоланною перепоною», – наголошує президент УСПП Анатолій Кінах.
Для підтвердження цього він приводить цифри: у 2000-2008 роках, коли діяли 25% митні ставки, а український автовиробник звільнявся від податку на прибуток при його реінвестуванні, Україна стала сьомим ринком Європи за об’ємами виробництва. При вступі в СОТ держава взяла на себе певні зобов’язання, проте це не означає неможливість відстояти національні інтереси. У 2013 році були введені спецзаходи щодо імпорту авто і позитивні результати не забарилися – частка власне вітчизняної продукції на внутрішньому ринку зросла з 11% до 32%. Повне скасування мита означає відсутність будь-якої перспективи в українського автопрому.
На думку Анатолія Кінаха, певні зобов’язання має взяти на себе і вітчизняний виробник – він має працювати над якнайскорішою адаптацією до міжнародних стандартів та технічних регламентів, оновленням модельного ряду, виробництва, створення робочих місць тощо.
«Економіка будь-якої країни тим успішніша, чим більше в ній виробляється продукції з високою доданою вартістю. Автомобілебудування є саме такою сферою. Одне робоче місце на автозаводі гарантує 6-7 робочих місць у суміжних сферах. Відмова від підтримки власного виробника є управлінською недалекоглядністю, відмовою від захисту національних інтересів. Така політика може призвести до перетворення України в звичайний сировинний придаток розвинутих країн та ринок збуту для іноземних імпортерів. Ми повинні відстояти наш національний інтерес та захистити вітчизняний автопром», – заявив Анатолій Кінах.
УСПП та Антикризова рада закликає Уряд вжити всіх необхідних заходів задля зупинення кризових тенденцій в автобудівній галузі та сприяти модернізації української промисловості задля підвищення її конкурентоспроможності на внутрішньому та зовнішньому ринках.